Připravujeme
Momentálně nepřipravujeme žádné konference.
Realizované
Napsali o nás
Cílem sekce je
Zprostředkovat výměnu informací mezi poskytovateli a odborníky z řad MPSV, krajských úřadů, inspektorů i vzájemně mezi sebou
Připravovat odborné semináře, konference a pravidelná setkání sekce
Informovat své členy o změnách legislativy a jiných důležitých skutečnostech týkajících poskytování dané služby
Podílet se na vzdělávací a publikační činnosti APSS ČR
Členem terénní sekce se člen APSS ČR nestává automaticky, ale na základě vyplněného a odevzdaného dotazníku. Kontakt uvedený v dotazníku (e-mail osoby, která má v dané organizaci terénní služby ve své kompetenci) bude zařazen do adresáře a budou na něj průběžně zasílány informace vztahující se k poskytování terénních služeb sociální péče. Stejná osoba bude mít přístup do intranetu, terénní sekce APSS ČR. Dotazník lze poslat poštou na adresu APSS ČR, Vančurova 2904, 390 01 Tábor, nebo e-mailem na: viceprezident2@apsscr.cz.
Vznik sekce
Prezidium APSS ČR jmenovalo předsedkyní sekce Mgr. Marii Jarošovou.
Vyšlo první číslo příručky "Jak propojit teorii s praxí v pečovatelských službách" autorů Mgr. Marcely Hauke, Mgr. Marie Jarošové a Ing. Renaty Kainráthové.
Prezidium APSS ČR opět jmenovalo předsedkyní sekce Mgr. Marcelu Hauke.
Ve Šternberku vznikla první krajská pobočka sekce.
Místopředsedou sekce byl zvolen Jiří Boháček. Svůj post posléze obhájil i v roce 2021.
Předsedkyní sekce byla zvolena Mgr. Marcela Hauke.
Z podnětu terénní sekce vzešla i vůbec první odborná publikace, kterou APSS ČR vydala, kniha Pečovatelská služba v České republice.
Valnou hromadou APSS ČR byla zvolena ing. Renata Kainráthová viceprezidentkou pro terénní sekci. Svůj post posléze obhájila i v letech 2012, 2015, 2018 a 2021.
Na konferenci „Pečovatelská služba v roce 2010“ jsme mohli oznámit, že se členská základna od vzniku sekce rozrostla o téměř 50 nových členů.
Sekce se vyčlenila z podnětu stávajících členů APSS ČR, kteří kromě pobytových služeb poskytovali i služby terénní. První předsedkyní sekce byla Mgr. Marcela Vítová. Na tomto prvním setkání v březnu se sešla většina z tehdejších 112 členů. Předsedou sekce se posléze stal Ing. Mgr. Oldřich Haičman.
Aktivity
Sekce připravuje každoročně konference a v rámci výročního kongresu poskytovatelů sociálních služeb semináře a workshopy. Vedení sekce a řada členů jsou zapojeni do různých aktivit a pracovních skupin; sekce také iniciovala několik jednání u kulatého stolu, kde společně s odborníky a zástupci MPSV hledala východiska při řešení aktuálních problémů, jako je naplňování standardů kvality, inspekce či výklad některých pojmů a požadavků legislativy. Členové sekce se mohli v r. 2010 a 2012 zúčastnit studijní cesty do rakouského Welsu, kde navštívili několik zařízení sociálních služeb a také veletrh Integra zaměřený na potřeby osob se zdravotním postižením, jejich rodin a lidí z oboru sociální a zdravotní péče. Plán činnosti terénní sekce vychází z potřeb a požadavků členské základny. Zaměřujeme se na oblast naplňování kritérií standardů kvality v terénních službách. Ve spolupráci s MPSV a externími inspektory pořádáme setkání na toto téma, budeme spolupracovat na tvorbě druhových standardů pro terénní služby sociální péče. Další oblastí, na kterou se zaměřujeme, vychází ze skutečnosti, že 80% osob s demencí žije v domácím prostředí a je tedy velmi častou cílovou skupinou poskytovatelů terénních služeb. Rádi bychom zpracovali kritéria kvalitní péče pro osoby s demencí v domácím prostředí (obdobu certifikace Vážka v pobytových službách). Prvním krůčkem k tomuto cíli je jistě kniha „Když do života vstoupí demence aneb Praktický průvodce péčí o osoby s demencí nejen v domácím prostředí“ autorky Marcely Hauke společně s několika dalšími odborníky. Kniha je určena nejen odborné, ale i laické veřejnosti.
Některé oblasti, kterými se sekce zabývá:
Inspekce kvality v sociálních službách
Standardy kvality, individuální plánování
Zkušenosti a způsoby práce, dobrá praxe u nás i v okolních zemích
Změny v legislativě, smlouvy o poskytování služby
Management a financování služeb
Tvorba metodik, sjednocení postupů, specifika v terénní službě
Problematika využívání příspěvku na péči
Komunikace s klientem, rodinnými příslušníky
Domy s pečovatelskou službou – umisťování, statut DPS, nevyužívání služeb, výpověď z bytu
Domácí zdravotní péče
Vzdělávání
Ing. Renata Kainráthová
Viceprezidentka pro terénní služby, průvodce SQSS
Pečovatelská služba a denní stacionář G-centrum Tábor, Lidická 2355, 390 03 Tábor
+420 602 164 181
Po studiu na Střední průmyslové škole strojní v Šumperku absolvovala Vysoké učení technické v Brně, Fakultu strojní, obor ekonomika a management. V roce 2002 nastoupila do G-centra Tábor, nejprve jako vedoucí provozního úseku domova pro seniory, od roku 2003 jako vedoucí pečovatelské služby a denního stacionáře. V letech 2007–2008 absolvovala vzdělávací program Iniciální vzdělávání průvodců v zavádění standardů kvality a od roku 2010 se věnuje lektorské činnosti se zaměřením na standardy kvality a poskytování terénních služeb. Je spoluautorkou několika odborných publikací a byla členem expertních týmů projektů MPSV Inovace systému kvality sociálních služeb a Zvyšování kvality systému sociálních služeb prostřednictvím vytvoření kvalitního systému dalšího vzdělávání pracovníků v sociálních službách a projektu APSS ČR Sociální služby odborně. Je certifikátorkou Značky kvality pečovatelské služby.
Mgr. Marie Jarošová
Předsedkyně sekce
Sociální služby Města Milevska, 5.května 1510, 399 01 Milevsko
reditelka@socsluzbymilevsko.cz
+420 606 200 311
Jiří Boháček, MBA
Místopředseda sekce
Hewer, z. s., Černokostelecká 2020/20, 100 00 Praha
+420 777 190 950