E-Qalin®

/media/sluzby/kvalita/e-qualin/e-qalin-4c-klein-neu.jpg

E-Qalin® je model, který byl vyvinut speciálně pro oblast sociálních služeb – konkrétně pro domovy pro seniory. Je takto jediným existujícím modelem měření a zvyšování kvality, který je orientován pouze na úzký a především specifický segment sociálních služeb. E-Qalin® byl v rámci projektu Leonarda da Vinci pilotně ověřen ve 4 evropských zemích a nyní je zaveden v mnoha pobytových zařízeních v Rakousku, Německu, Slovinsku, Itálii, Belgii, Lucembursku, Francii, Švýcarsku a Lotyšsku. Společnost E-Qalin GmbH v Rakousku je výhradním vlastníkem a dodavatelem metody E-Qalin®.

Základem modelu E-Qalin® je proces sebehodnocení v systému řízení kvality organizace. Metoda spočívá v jednorázovém vzdělávání v délce trvání 5 dnů. Tím vedoucí pracovníci (procesní manažeři) získají potřebné know-how a následně mohou zavést celý systém ve svém zařízení. Metodou proškolení procesní manažeři koordinují poté implementaci modelu E-Qalin® ve svém zařízení, které spočívá v sebehodnocení určenými zaměstnanci zařízení. Cílem metody je tak zavést systém kontinuálního zvyšování kvality prostřednictvím sebehodnocení bez vnějších zásahů do fungování domovů. Posláním modelu E-Qalin® je systematické měření a zvyšování kvality v pobytových zařízeních sociálních služeb v souladu s evropskými standardy.

Model E-Qalin® je založen na 3 pilířích: procesy, struktury a výsledky, které jsou popsány a rozděleny do jednotlivých částí. Poskytovatel si sám definuje, kteří ukazatelé a kritéria jsou pro něj důležité a které bude poté hodnotit.

Příklady ukazatelů a kritérií pro měření kvality najdete v těchto brožurách:

Bližší informace o evropském modelu E-Qalin® naleznete na oficiálních stránkách e-qalin.net  v němčině, nebo navštivte stránky spravované APSS ČR.

 

Kromě vzdělávání procesních manažerů nabízí APSS ČR také tzv. certifikaci "E-Qalin - ověřený domov". Certifikace probíhá tak, že poskytovatel vyplní dotazník, do kterého popíše, jak probíhaly následující aktivity:

  1. Vzdělávání procesních manažerů (termíny, jména manažerů, průběh vzdělávání)
  2. Sestavování pracovních a řídících skupin a jejich setkávání (počet členů a jejich pracovní pozice, četnost setkávání, organizační schéma)
  3. Samotný proces zavedení modelu E-Qalin do zařízení (plánování, výsledky z jednání pracovních skupin a z jednání řídící skupiny, informační akce)
  4. Zlepšovací návrhy a opatření (počty, plán práce s nimi)

Vše popsané je nutné samozřejmě doložit potřebnými dokumenty a zápisy. Jedná se tedy o dokumentační certifikaci, tzn. k poskytovateli žádný certifikátor nepřijede.

Nový běh vzdělávání E-Qalin 2023/2024